مرسدس AMG چندساليست كه بر مسابقات فرمولاوان با موتورهاي هيبريدي قدرتمندش سلطنت ميكند و اخيراً نيز بهواسطه استفاده از دستاوردهاي تكنولوژيكي فرمول يك در قالب سوپر اسپرت، AMG ONE، موفق به شكستن ركورد طي يك دور پيست نوربرگ رينگ شده است. حالا اين خودروساز تصميم گرفته تا تكنولوژي بالاي خود را براي سدان لوكس و پرچمدار S كلاس استفاده كند و ماحصل آن چيزي نيست جز معرفي سريعترين اس كلاس تاريخ مرسدس! اين نسخه S 63 E پرفورمنس نام دارد و با توجه به قدرت ۷۹۱ اسب بخاري پيشرانه هيبريدي پكيجي كامل از راحتي، تجمل، قدرت، شتاب و سرعت را به ارمغان ميآورد. در توصيف جذابيتهاي بالاي اين سوپر سدان آلماني همين بس كه سرعت آن در عرض تنها ۳.۲ ثانيه به ۹۶ كيلومتر در ساعت ميرسد.
مشخصات فني بينظير مرسدس AMG S 63 E پرفورمنس
مستقيم بهسراغ پيشرانه ميرويم؛ جايي كه مرسدس AMG S 63 E پرفورمنس حرفهاي زيادي براي گفتن دارد. اين سوپر سدان آلماني نيروي خود را از يك پيشرانه هيبريدي دريافت ميكند. قلب اصلي اين پيشرانه را همان موتور معروف ۴ ليتري هشت سيلندر تويين توربو تشكيل ميدهد. اين موتور بهتنهايي ۶۰۳ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ ميليون تومان متر گشتاور توليد ميكند. گيربكس ۹ سرعته خودكار وظيفه انتقال قدرت موتور به هر چهار چرخ را بر عهده دارد. مكمل عملكرد موتور بنزيني، يك موتور برقي است كه روي محور عقب قرار دارد. مجموع قدرت اين دو موتور به ۷۹۱ اسب بخار قدرت و ۱۴۳۰ نيوتون متر گشتاور ميرسد.
با اتكا به چنين پيشرانه قدرتمندي، مرسدس AMG S 63 E پرفورمنس براي دستيابي به سرعت ۶۰ مايل يا ۹۶ كيلومتر در ساعت نيازمند تنها ۳.۲ ثانيه زمان است. در مسير مستقيم هم اين خودرو توانايي دستيابي به سرعت ۲۵۰ كيلومتر در ساعت را دارد. همانگونه كه قابل حدس است، وجود محدودكننده الكترونيكي اجازه عبور از اين رقم را نميدهد. البته براي كساني كه خواهان تجربه سرعت بيشتر هستند، امكان سفارش آپشن AMG Driver’s Package وجود دارد. با سفارش اين پكيج حداكثر سرعت خودرو به ۲۹۰ كيلومتر در ساعت افزايش مييابد. اين پكيج در مدلهاي مخصوص بازار آمريكا، بهصورت استاندارد موجود است.
بد نيست اشاره كنيم موتور برقي حاضر روي محور عقب مرسدس AMG S 63 E پرفورمنس، ۹۴ اسب بخار قدرت دارد. اما در شتابگيريهاي آني، قدرت توليدي آن براي ۱۰ ثانيه به ۱۸۸ اسب بخار افزايش پيدا ميكند. نيروي توليدي اين موتور از طريق يك گيربكس دوسرعته، به سمت چرخها ارسال ميشود. دنده دوم اين گيربكس از سرعت ۱۴۰ كيلومتر به بعد در مدار قرار ميگيرد.
موتور برقي توسط پك باتري ۱۳.۱ كيلووات ساعتي تغذيه ميشود. مهندسان اين پك را نيز روي محور عقب تعبيه كرده و يك شارژر ۳.۷ كيلوواتي براي آن در نظر گرفتهاند. نكته مبهم اين است كه مشخص نيست مرسدس AMG S 63 E پرفورمنس چه مسافتي را ميتواند در حالت تمامالكتريكي طي كند. از آنجايي كه كمپاني آلماني تأكيد كرده تنظيمات خودرو براي دستيابي به قدرت بيشتر است، نبايد انتظار رقم بالايي را داشت.
سيستم تعليق پيشرفته بادي با تمركز بر پايداري در سرعتهاي بالا
مرسدس AMG S 63 E پرفورمنس به سيستم تعليق بادي تطبيقپذير مجهز است. با عبور از سرعت ۱۲۱ كيلومتر در ساعت، اين سيستم تعليق پيشرفته ارتفاع خودرو را ۱.۰۲ سانتيمتر كاهش ميدهد. اين سدان مجلل و سريع، از ميلههاي تثبيت بدنه فعال بهره ميبرد، به همين خاطر بازي اتاق آن در پيچها بسيار كم است و تعادل خودرو بههم نميخورد. نكته جالب اينكه حتي دستههاي موتور مرسدس AMG S 63 E پرفورمنس فعال هستند و با توجه به شرايط موجود، ميزان نرمي و سفتي اتصال آنها با شاسي تغيير پيدا ميكند!
سازه مرسدس AMG S 63 E پرفورمنس در مقايسه با ساير اعضاي خانواده S كلاس مقاومتر است. اگر بخواهيم وارد جزئيات شويم، بايد بگوييم مهندسان كمپاني با كمك ميلههاي آلومينيومي عرضي در زير موتور، محل اتصال كمكفنرها به بدنه و همچنين كف اتاق در قسمت عقب، سازه را تقويت كردهاند.
ترمزهاي قدرتمند براي مهار پيشرانه
وظيفه كاهش سرعت و توقف كامل مرسدس AMG S 63 E پرفورمنس را ديسك هاي ۱۵.۷ و ۱۵ اينچي (بزرگتر از رينگهاي پژو 206) در جلو و عقب بر عهده دارند. اين ديسكها بهترتيب با كاليپرهاي ۶ و تكپيستونه همكاري ميكنند. در صورت علاقه مشتريان ميتوانند ترمزهاي سراميك-كامپوزيت را بهعنوان آپشن سفارش دهند. ذكر اين نكته ضروري است كه چرخهاي عقب اين خودرو فرمانپذير هستند و تا ۲.۵ درجه زاويه ميگيرند.
جراحي ظاهري خفيف در مرسدس AMG S 63 E پرفورمنس
براي ايجاد تمايز با ساير اعضاي خانواده S كلاس، مرسدس AMG S 63 E پرفورمنس، چهره خشنتري دارد. البته اين خشونت خيلي محافظهكارانه است و بايد بادقت دنبال المانهاي آن بگرديد! شايد هم با مرور تصاوير به استفاده از واژههاي خشن و خشونت ايراد خواهيد گرفت! در هر حال، جلوپنجره اين خودرو همان جلوپنجره مشهور به پانامريكانا با خطوط عمودي است و لوگوي AMG با تركيبي از رنگ كروم و مشكي بالاتر از آن قرار دارد. وروديهاي هواي موجود روي سپر بزرگتر هستند و جريان هواي بيشتري را به رادياتور و ترمزها منتقل ميكنند.
در نماي عقب، چهار اگزوز ذوزنقهايشكل بزرگ و ديفيوزر حجيم موجود بين آنها، وجه تمايز مرسدس AMG S 63 E پرفورمنس با ساير نسخههاست.
در داخل كابين، تفاوتها بسيار كم است و به مواردي مثل گرافيك اختصاصي سيستم اينفوتينمنت، دكمههاي مخصوص تنظيم عملكرد سيستم ترمز روي فرمان، هدآپ ديسپلي استاندارد و وجود دو صندلي مجزا در رديف عقب محدود ميشود.